Dunaguri Görkorcsolya- és Szabadidő-sport Civil Társaság oldala     Frissítve: 2017.09.16 13:50

Görkorcsolya típusok leírása és vásárlási tanácsok kezdőknek

Honnan és milyen görkorcsolyát érdemes venni?

Frissítve: 2017.03.17Kapcsolat: dunaguri@gmail.com

Gyors-linkek:


  Gondolatébresztő Vásárlási tanácsok  |  Görkori a gyereknek

Technikai részletek  |  Kemény görkorik  |  Gyöngyvászon görkori cipők

Görkorcsolya típusok  |  Fitnesz görkorcsolya  |  Freestyle görkorcsolya

Szlalom görkorcsolya  |  Túra görkorcsolya  |  Verseny görkorcsolyák

Agro görkorik  |  Hoki görik  |  Terep görkorcsolyák  |  Városi görkori

Görkori sín  |  Görkorcsolya kerekek  |  Görkori csapágyak  |  Távtartók


Bevezető...

Nagyon sok kérdés érkezik hozzám, szóban és e-mailben egyaránt arról, hogy hol és milyen felszerelést érdemes venni. A haladók általában már el tudják dönteni, hogy mire van szükségük, de a kezdők többnyire nem. Nekik szeretnénk segíteni elsősorban jelen írásommal, amelyben ismertetem az egyes görkori típusokat és azt, hogy melyiket mire használják. A görkori lassan 250(!) éves története során sokféle görkorit kitaláltak már a 40 centis egykerekűtől az 5 kerekes egysoroson át a terepgörkorcsolyáig. Milyen típust érdemes vennem? Létezik-e egyféle "igazi görkori"? Kell-e esetleg többfélét tartanom? Mire figyeljek vásárláskor?
Ilyen és hasonló kérdésekre keressük a választ az alábbiakban... :)

Gondolatébresztő a kezdőknek

A legfontosabb talán az, hogy valamivel el kell kezdeni ezt az egészet. De már itt is zavarba ejtő a kínálat: a „gazdaságos” 5000 Ft-ostól, az 50.000 Ft-osig mindenféle kezdő görkorcsolyát kaphat az ember. Mit vegyünk? Egy biztos, újonnan 15.000 Ft alatti kategória hanyagolható. És ezzel ki is zártuk egy halom nagyáruház és web-shop "sajátmárkáját"... Kereskedők persze ezért majd megköveznek, de sajnos az oktatáson nem kevés kezdőt látok ilyen görkorinak csúfolt szerkezetekben kínlódni. Ha ennél több pénzt nem szívesen szánsz rá, akkor irány a használt görkorcsolya kínálat. Erről is fogok írni alább.
Az első választásnál szempont legyen az, hogy olyan korit vegyél, amelyben viszonylag könnyen meg tudsz tanulni görkorizni, illetve ha mégse tetszik ez a sport, akkor ne sajnáld, ha a szekrény tetején fog elporladni a drága pénzért vásárolt görkorid. Arra is légy felkészülve, hogy ha megtetszik a görkorcsolyázás, akkor további kiadásaid is lesznek ezzel. A legkönnyebb megtanulni görizni akkor, ha a kerék kicsi és a cipő merev falú! A legnehezebb dolgod a puha és nagy kerekű görkorikkal lesz! Pl. kezdőként szenvedés lehet egy puha fitnesz-cipős, 90-es kerékkel szerelt, hosszú sínes görkorcsolya. Ez majd jó lesz akkor, ha már száguldozol és azt is szeretnéd csinálni általában...
Ezek szerint ideális lenne egy 5 centis kerekű kemény agro görkori a tanuláshoz? Igen! A lábat jól tartja, alacsony a sín, és könnyű egyensúlyozni vele. A baj az, hogy a kicsi kerekek miatt nem gurul eléggé. Felturbózni sem igen lehet, ezért mégsem ajánlanám megvásárolni, ha csak használtan, bagóért nem sózza rád valaki pár ezer forintért. A tanulási fázis végén, eladhatod ismét bagóért vagy elajándékozhatod másnak... Ha ezt a kört nem akarod lefutni, akkor egy használt, de márkás, csatos/fűzős műanyag cipő beszerzését javasolom max. 82 mm-es kerékméretig. Ezzel könnyű tanulni, városi közlekedésre és kisebb túrázáshoz is megfelelő. Ha a bokád megerősödött, és a tudást is felszedted, akkor térj át nagyobb kerekekre, esetleg puhább cipőre. Ilyenkor jöhetnek szóba a 84-90 mm-es kerék-szettek, könnyebb, szellősebb cipővel, kifejezetten hosszabb túrákhoz. Ezekkel viszont a városi manőverezhetőség romlik.
Milyen görkori stílus tetszik Neked?
 Fontos kérdés, mert ehhez kell megfelelő görkorcsolyát is venni. A görkorcsolyázásban sokféle stílus létezik, és hozzá a gyártók nagyon sokféle korit gyártanak. A legáltalánosabb célú fitnesz görkorcsolyáktól a legprofibb agressive- és gyorsasági- görkorcsolyákig (majdnem ) mindent megtalálni a gyártók kínálatában. Az már ízlés és egyéniség kérdése, hogy ki milyent szeretne ebből beszerezni. Ma már többféle kategória kapható, igen sokféle minőségben és szélsőséges árazásban, és néha elég nehéz, főleg a kezdőknek, ezen típusok között eligazodni. A továbbiakban ismertetem a főbb görkori fajtákat is.

Görkorcsolya vásárlási tanácsok

- Vásárláskor ne hagyd magad rábeszélni a bolti eladók részéről akármilyen görkori típusra! Sokszor nem értenek hozzá, nem gyakorló görisek, ha meg azok, akkor a boltban kereskedőkként dolgoznak, el akarják adni az árujukat. Ez természetes, a pult mögött én is ezt tenném. A kezdőknek lehetőleg belépő szintű gagyit ajánlanak, amit rövid időn belül lecserélsz jobbra, amint megtanultál rendesen menni (vagy már jóval előtte). Ez megint a boltnak/forgalmazóknak/gyártóknak jó, mert kétszer vásárolsz. További probléma a kisboltokkal az, hogy gyakran van beszorult, több éves elfekvő készletük, amitől szabadulni akarnak, így gyakran sózzák rá ezeket a görkorcsolyákat kezdőkre. A nagyon régi görkorik kerekei sokszor elöregednek, hamar szétmennek használatkor. Ez egy használt görkorcsolyánál nem nagy baj, mert ugye azt olcsón veszed meg és akkor belefér egy kerékcsere rizikó is....
- Kezdetben kérj kölcsön görkorcsolyát (akár tőlünk is) és próbálj ki többféle típust. Ha kitapasztaltad, hogy mi passzol az igényeidhez, stílusodhoz, lábadhoz, akkor olyanból vegyél és jót!
- Nem szívesen írok "nem ajánlok" listát, de mégis meg kell tennem. :( Nem ajánlom azokat az olcsó görkorcsolyákat, amelyek a forgalmazók, sportszerüzletek, nagyáruházak és sportáruház-láncok "saját márkái" és gyanúsan olcsók (15.000 Ft alatt). "Sajátmárkás" és "gazdaságos" fantázianevű görkorikban próbálkozók között gyakran láttam azt oktatáskor, hogy nem áll bennük a láb úgy, ahogy kell. Nem szeretnék egy perrel szembe menni, így konkrét neveket és céget hitelrontás miatt nem említek, de szívesen adok tájékoztatást annak, aki e-mailben kéri! Némelyik görkorcsolya-cipő nagyon puha, és úgy el van szabva, vagy olyan rossz a konstrukció, hogy ferdén áll benne a láb és nem lehet benne normálisan görkorcsolyázni. Némelyik típus megérdemelné, hogy fogyasztóvédelmi szempontból betiltsák! Persze ezek között is előfordulhatnak jók, meg olyanok, amelyek a lábadra éppen passzolnak, de azért így lutri és kísérletnek drága ilyent vásárolni... Volt olyan tanítványunk, aki megvette a gagyit és mérgében az első pár km után levette és otthagyta a pálya szélén, hogy vigye el akárki, csak ne lássa többet...
- Ajánlom figyelmedbe a nagyobb tapasztalattal rendelkező nevesebb márkákat, mint pl.: Salamon, Rollerblade, Rossignol, K2, Powerslide, Fila, Seba, Mission, Bauer, Roces, Head, stb. (ez nem preferencia lista, hanem csak leírtam, ahogy jött és nem is teljes)
- Ha nincs sok pénzed, akkor legyen inkább márkás használt görkori, mint új olcsó, de gagyi! A használt görkorcsolyát, ha jó a lábadra, fel lehet újítani kerekekkel, csapágyakkal a későbbiekben. Ezek amúgy is fogyó alkatrészek... :)
- Puha, gyenge lábra és kezdéshez inkább kemény görkorcsolya cipőt vegyél, kevésbé kell izomból, szalagokból megtartani egyenesen a bokát. Szintén keményebb falú görkori cipő javasolt nagy testsúly esetén is! Akkor is legyen kemény a kori cipő, ha vadulsz benne, erőszakosan görizel... Ha ezeket kombinálod, akkor meg pláne... :)
- Kerékméretek: a városi és általános közlekedésre optimális a 76-84mm-es tartomány, 78-84A-s keménységgel. Ha hosszabb távokat mész és már jól korizol, mehet a nagyobb "túra" méret: 90-100mm. De ezzel már kell tudni megállni és meg is kell tartani bokából.
- Típusválasztási alapszabály: kemény cipő/kicsi kerék -> jó manőverezhetőség, könnyű tanulás és korizás, de kicsi lesz a gurulási sebesség. Ellentétes alternatíva: nagy kerék/puhább cipő: -> gyors haladás, rossz manőverezhetőség és a görkorcsolyázás közben hamarabb elfáradó láb. Na ezek között kell megtalálnod a számodra legmegfelelőbb kompromisszumot!
- Ideális görkorcsolya nincs! Csak a műfajnak és a stílusnak alárendelt jó felépítésű és mindig fejleszthető görkori van. A görkorinak a felépítése határozza meg azt, hogy mit jó vele csinálni. Persze lehet pl. az agro-görikkel is túrázni, sőt füves hegyoldalon is le lehet menni, de nem célszerű. Ez utóbbira a terep görkorcsolyák valók a nagy gumi kerekeikkel, amelyek viszont alkalmatlanok a fél-csőben való ugrálásra.
- A pénztárca. Gyanúsan olcsó az új görkori, ha 15.000 Ft. alatti az ára! Ez esetben régi lehet a konstrukció, elfekvő régi a készlet vagy gagyi "sajátmárkás" áruházi típus. A görkorcsolya választék a legjobb 25-40 eFt között (általános célú fitness-görkorikból). 40.000 Ft felett már biztosan jó görkorit kapsz, de kérdés, hogy a te stílusodnak/lábadnak megfelel-e? 60-80 eFt. felett már álomgöriket is lehet kapni... :) (Ebbe az árkategóriába a "gagyi márkák" már nem másznak fel, szerencsénkre)
- Használt görkorit vehetek-e? Igen, lehet venni, de alapos vizsgálat és felpróbálás után. Jó állapotú, ne lehurcolt darab legyen. A bélés ne legyen szétnyomva-szakadva-elrágva, ne hiányozzon alkatrésze, ne legyen sérült, görbe a sínje. A gyenge láncszem a görkori csapágy. Azt nem tudod ránézésre megállapítani, hogy milyen régi, hogy kopott-e és kapott-e netán vizet, tócsát útközben. Ha vízbe mentek vele, akkor az új csapágynak is azonnal annyi. Szóval használtan, ha nagyon tetszik, vehetsz görkorcsolyát, de egy csapágy esetleg kerék csere költségét számold bele pluszba! Esetleg ha rossz állapotúnak tűnik, akkor alkudj, azon a címen, hogy még költségeid lesznek vele. Vedd figyelembe, hogy egy szett görkori csapágy 4000-8000 Ft (gyenge-közepes alaptípus), míg a görkorcsolya kerekek szettjét 6.000-12.000 Ft között mérik. Ezért nagyon nem érdemes pénzt adni olyan használt görkoriért, amelynek legalább a kerekei nem jók! A csapágy így is rizikó, de megpörgetve, meghallgatva, felpróbálva (terhelés alatt is gurulni kell vele!) elárulja, ha nagyon hibás.
- Hol vegyek görkorcsolyát? Hát ide ........ várom a boltok/szervizek linkjeit, reklámajánlatait, támogatásait... :) Amíg ilyenek nincsenek, addig személyesen a programjainkon, vagy e-mailben szívesen adok tanácsot és ellenjavallatot is!

Görkorcsolya vásárlása a gyereknek

A gyerekek számára a görkori vásárlás egy fontos körülménnyel bonyolódik: a gyerek lába folyamatosan és néha kiszámíthatatlanul nő. Van egy két téves felfogás is. Sok szülő azt mondja, hogy jó az olcsó gyerek görkorcsolya, mert úgy is hamar kinövi. A másik hiba az, hogy ha állítható görkorcsolyát veszünk a gyereknek, hátha több évig jó lesz. Ehhez hasonlóan rossz az is, ha 2-3 számmal nagyobbat veszünk, hogy majd úgy is belenő a gyerek. Hát akkor mi az ideális megoldás? Az lenne, ha a gyereknek mindig a lábára való márkás görkorit vennénk, rendszeresen, ahogy a lába nő. Hát igen csak ki bírja ezt pénztárcával? Van egy két trükk, amivel a nagy költség megkerülhető, de előtte érdemes betartani egy alaplevet: A GYEREKNEK SE VEGYÜNK ROSSZABB KORIT, MINT AMIT MI IS A LÁBUNKRA HÚZNÁNK! Az ok egyszerű: ha vacak korit húzunk a lábára, akkor nem fogja élvezni a görizést, hamar elunja, nyafogni fog és később nem tart velünk. Szóval minél jobb görkorit a gyermeknek is ha azt akarjuk, hogy szeresse és szívesen velünk guruljon!
És akkor lássuk előbb a kerülendő vásárlási hibákat:
- Ne vegyünk olcsó, élelmiszer-áruházi "kopogós", műanyag kerekű, görkorit!
- Ne vegyünk jóval nagyobb korit a lábméreténél! (Max. 1-2 számmal legyen nagyobb a lábnál!)
- Ne vegyünk három- vagy négy- kerekű paralel (párhuzamos kerékelrendezésű) görkorit, hogy hátha abban biztosabban megáll! (a gyerekek hamar megtanulják az egysoros görkorit is uralni!)
- Ne vegyünk túl drága korit sem, mert azt hamar kinövi.
- Nem ajánlható az állítható korik többsége sem! (Ritka ezekből a jó konstrukció, főleg kis számozásban)
Ajánlások, a jó görkorcsolya vásárláshoz viszonylag kis költséggel:
- Ha kevés a pénz, inkább márkás és a jobb görkorcsolyát vásároljunk használtan!  A használt gyerek görkorik általában nincsenek nagyon széthurbolva, mert a gyerekek általában kinövik, mielőtt tönkremenne.
- Elsődleges szempont legyen a jó cipő konstrukció, amely fogja a lábat és kényelmes hosszabb távon is (elég vastag a bélése, hogy ne törje fel a gyerek lábát).
- Nem árt, ha a sín strapabíró és szabványos alkatrészekkel (távtartó, csapágyazás, stb.) szerelt.
- Ha a vásárlásra kinézett görkori cipője jó, de a kerekek forgásával nem vagyunk megelégedve az nem baj, mert akkor lehet alkudni (használtról beszélünk) és a jóval nyomottabb ár ellenében marad pénzünk egy új csapágy, netán kerék szettre is! A megfelelően megválasztott kerék/csapágy kombináció csodákat tud tenni egy használt kori esetében is!
- Ha a görkorit kinőtte a gyerek és előzőleg jó minőségű kerekekkel/csapágyakkal szereltük fel, akkor érdemes kiszedni belőle és tovább örökíteni, beszerelni egy "új" koriba. Ezzel a trükkel elérhető, hogy a görkori mindig jól gurul, hála a korábban gondosan kiválasztott és felszerelt alkatrészeknek.
- Vegyünk inkább sűrűbben, de lehetőleg pontos számozású görkorcsolyát. A használt görkori sokkal olcsóbb, belefér az, hogy sűrűbben cseréljük, ha meg a kerekeket is átörökítjük, akkor megtehetjük azt, hogy egy gyengébb kopottabb kerekű görkorit is megvegyünk olcsóbban, hisz fiókban a cserealkatrészünk!
- Méretkompenzálásra,a míg a gyerek lába jóval kisebb a korinál, használjunk plusz talpbetétet, vastag zoknikat, aztán, ahogy nő a gyerek lába, úgy rendre kiszedegetjük ezeket belőle.
- Érdemes hamar nekikezdeni az újabb pár görkori beszerzésének, becserkészésének! A csere esedékessége előtt már fél- egy- évvel azelőtt beszerezhetjük a következő görkorcsolyát, hisz használtan kifogni egy jót szerencse kérdése is! Hagyjunk időt magunknak keresgélni, hogy ne akkor kapkodjunk új kori után, ha a gyerek jelzi, hogy kinőtte a görkoriját!
- A görkorit próbáljuk fel a gyerek lábára és kérdezzük is ki arról, hogy jó-e, nem ér-e végig a lába, nem nyomja-e valahol, stb. éppen emiatt nem célszerű ajándékként látatlanban megvenni valamit, csak hogy legyen, pl. karácsonyra.
- Netes vásárlás a próba hiánya miatt nem a legideálisabb, bár van egy könnyebbségünk, a 14 napos visszavásárlási idő!  

A görkorcsolyák technikai részletei

A görkori használhatóságát a mechanikai konstrukció, a felhasznált anyagok és a megmunkálás minősége határolják be. Egy görkorcsolya több néha egymás közt is csereberélhető alkatrészből áll. Ezek: a cipő, a sín, a kerekek, a csapágyak, a távtartók, a kopásgátló elemek, a fékek és a fűzők-csattok. Sorra vesszük ezeket és jelen ismertetőmet is folyamatosan bővítem mindenféle tudnivalóval. Előbb a cipőket ismertetem, majd később a többi alkatrészről is írok.

A görkori cipők

Lehet a cipő rész vékony vagy vastag, puha-"soft" vagy félkemény, erősített vagy teljesen kemény héjú. Általában elmondható, hogy minél keményebb egy görkorcsolya cipő, annál inkább irányítható, jobban tűri az igénybevételt és jobban reagálja le a görkoris mozgását. Ez amúgy a többi hasonló sportra is igaz, mint pl. síelésre, sífutásra, stb. A keményebb cipővel a hajtás is hatékonyabb, mert az oldalirányban kifejtett erőt nagy hatékonysággal adja át a kerekeken keresztül az útburkolatnak (és onnan visszahatásként lesz a gyorsítás). A puha görkori cipők kényelmesebbek, szellősebbek és könnyebbek, de nem lehet velük "keménykedni az utcán".
A továbbiakban lássuk a különböző görkori cipők előnyeit és hátrányait valamint tipikus alkalmazási területeit.

A kemény héjú (műanyag) görkorcsolya cipők
Előnyei:
- jól fogja a lábat,
- hatékonyan manőverezhető,
- jól fékezhető,
- véd az ütésektől,
- jól rögzíthető rajta a sín,
- csúszó és kopó elemeket lehet rá szerelni,
- ugrálásra, elemeken való csúszkálásra is alkalmas lehet,
- gyengébb bokájú és lábizomzatú görkorisok is jól használhatják,
- egyenesen áll benne a láb, kevésbé törik meg bokánál,
- a bélés legtöbbször kivehető, mosható, a héj könnyen tisztítható,
- tartósabb, időt állóbb, és az agresszívebben görkorcsolyázók se koptatják hamar szét.
Hátrányai:
- nehéz, ha nincs speciális anyagból (carbon, kevlár, stb.),
- oldal irányban vastag,
- meleg, nem szellőzik jól,
- ha nem jó minőségű és pontos a bélés, akkor jobban töri a lábat a gyöngyvászonnál,
- a hosszabb távú görkorcsolyázás jobban igénybe veheti a lábfejet (feltörheti),
- eleinte nem erősödnek benne úgy az izomzat és a bokaszalagok, mert a kemény héj veszi át az izmoktól és az ízületektől a tartó szerepet,
- rövid sínnel és kis kerekekkel szerelve könnyebb előre vagy hátra esni benne, ha elakad valamiben.
- drágábbak a gyöngyvászon görkori modelleknél.
Mire használhatóak?
A kemény héjú görkorcsolyákat elsősorban az agresszívebben görkorizók használják és persze a tapasztaltabbak. Agressive, free-style, free-skate, urban, slalom, stb. stílusokról beszélhetünk itt. Ezen görkorcsolya stílusok kedvelt cipőfajtái ezek, mert jól tűrik az ütéseket, bírják a terhelést, a korlátokat, a lépcsőket, és általában az utcán és a skate-parkokban található elemekkel való ütközést. A kemény cipőhéj és benne a vastag bélés jól védi a görkorcsolyázó lábát az ütésektől, rázkódásoktól. A legtöbb ilyen görkoriban a bélés alatt rezgéscsillapító gumi lapokat helyeznek el. Ha nincs benne ilyen, akkor nem árt néha bele egy géles talpbetét vagy gumi sarokemelő alátét. A talpbetétek, sarokemelők csillapítják a rezgéseket, védik az ízületeket a káros rezgésektől.
Ezeket a cipőket vastag műanyagból öntik és csúszó, kopásálló elemekkel is felszerelik. Fűző, csat és vastag tépőzár segíti a lábfej biztos rögzítését. A legtöbb alkatrész és elem cserélhető ezeken a görkorikon, ha elkopnak vagy eltörnek. Léteznek olyan görkorcsolya modellek is (pl. Seba), ahol külön megvásárolhatóak a cipőhéj műanyag alkatrészei, így egyedileg építhető ki a görkoris színvilágának megfelelő egyedi megjelenés. A tipikus kerék méretek a kemény héjú görkoriban 32-90 mm között változnak, a sín hosszától és a korcsolyázás stílusától függően. 32-56 mm-esek az agressive-görkorik kerekei, amelyek néha a 96-os keménységig is felmennek. 62-80 mm közöttiek a hoki és a free-style szlalomozásra használt 78-85A keménységű kerekek. Urban és Grand Tour görkorcsolyák cipőire 80-100 mm méretű és 82-86A keménységű kerekeket szerelnek. Néha egy görkori sínben kétféle kerékméret is van. Az agressive görikben az elején és a végén két nagyobb (56 mm körüli), és a sín közepén a gördülést, korlátozást, csúszást segítő két kisebb (30-40 mm) kerék található. A hoki görkorcsolyákban a két első kerék kisebb a két hátsónál a jobb manőverezhetőség érdekében (pl. 2x76 + 2x80mm kombináció). A freestyle-slalom görkorikban viszont a két nagyobb kereket középre teszik, hogy könnyebb legyen velük a kanyarodás és a műfajra jellemző "egykerekezés". Ezt hívják "banán szerelésnek", azaz a keréksor a sínben ívelt. Tipikus szerelési konfiguráció négy kerékre: 76-80-80-76 mm, de más méretek is elképzelhetőek.  Részleteket erről a szlalomgöris oldalunkról tudhatsz meg.

Gyöngyvászon görkorcsolya cipők
Előnyei:
- könnyűek,
- kényelmesek (többnyire),
- jobban idomulnak a különböző lábfajtákhoz,
- nem ráznak ütnek annyira gurulás közben,
- elterjedtek, mindenhol alapmodellek a görkori kínálatban,
- hosszú útvonalú túrázáshoz, közlekedéshez jók,
- olcsók, áruk 15.000-től 45.000 Ft-ig terjed (márkás árak).
Hátrányai:
- nem tartják szorosan a bokát,
- hajtáskor billegnek, "lefolynak" a lábról,
- nehezebb hirtelen és hatékony fékezést, irányváltást tenni bennük,
- nem bírják a tereptárgyakat, a zúzódást,
- sérülékenyek, hamarabb szakadnak, nem olyan tartósak,
- ezen görkorik alkatrészei nem igazán cserélhetőek, mivel varrottak, szegecseltek,
- a legtöbb görkorcsolya bélése nem kivehető, így nem mosható,
- a legtöbbnél a sín sem cserélhető, sokszor egyedi kialakítású a felfüggesztés,
- gyakran árulják őket olcsó műanyag vagy préselt alu-lemezes keréksínekkel,
- az olcsóbb modelleknél igénytelenebb a csapágyazás,
- sokszor rosszabb műanyag kerék/csapágy távtartókkal kerülnek forgalomba,
- az alapmodellekbe olcsóbb, puhább kerekeket tesznek bele.
Mire használhatóak?
A puhább gyöngyvászon korcsolyákat általában "első koriként" szokás megvenni vagy karácsonyra ajándékba kapni... :) Ettől függetlenül a legtöbb görkorcsolyásnak ez élete végéig beválik, mert kényelmesek, és az egyszerű közlekedő-túrázó általános görkorizáshoz megfelelőek lehetnek. Igaz ez főleg akkor, ha nem a legolcsóbbat vesszük meg valamelyik sarki szuper áruházban. Gondos kiválasztással és némi anyagi ráfordítással évekig használhatjuk megelégedéssel ezeket a görkori modelleket. Ne várjuk el tőlük viszont azt, hogy a lépcsőkön és a korlátokon is helyt álljanak, de azt se, hogy az egymástól 50 cm-re elhelyezett szlalom bójákat látványosan fogjuk kerülgetni velük. Nem erre valók. Alkalmasak ezek a görkorcsolyák kezdéshez, hosszabb-rövidebb, bonyodalmaktól mentes, városi gurulásokhoz, túrázásokhoz, napi közlekedéshez. Ha gondosan választunk a márkás fajtákból, akkor kényelmesek, és élvezet lehet benne a gurulás. Fontos, hogy vásárláskor jó méretet válasszunk és számoljunk rá egy kicsi nyúlást is széltében. Ez azt eredményezheti, hogy később még bele fog férni egy vastagabb zokni és/vagy talpbetét. Ezek amúgy sem ártanak, mert kímélik görkorizás közben a lábat. Fontos ezeknél a cipőknél, hogy meg lehessen úgy húzni a fűzőket és csatokat, hogy a bokát megtartsa, ne tudjon a cipőben emelkedni, mert akkor hajtás és manőverezés közben "lefolyik" a láb a cipőről, így akár balesetveszély is lehet a dologból. Ezek a görkori cipők nyúlékonyságuk miatt nagy sebességű görkorizásra, pl. lejtőzésre nem alkalmasak! Bizonyos sebesség felett beszitálnak, irányításuk bizonytalanná válik. Ezekre a görkori cipőkre, amelyeket szokás fitness kategóriának is nevezni, többnyire 72-90 mm közötti kerekeket szerelnek fel, lábmérettől és típustól függően. Gyakori, hogy a gyári kerekek puhák, 76-80A keménységűek. Ezek hamar elkopnak, lassabban gurulnak, de legalább eleinte nem ráznak. Később, a görkorcsolya tudás javulásával, érdemesebb nagyobb (a sín által megengedett maximális mérethatárig) és keményebb kerekekre kicserélni, max. 84A keménységig. Ennél keményebb kerekeket nem célszerű tenni beléjük, mert ráznak, könnyebben megcsúsznak hajtáskor, és a megnövekedett sebességet sem élvezhetjük gondtalanul, mert a puha cipő nehezebben hajt, irányít és fékez.
A fenti két görkori típus a fejlesztési skála két vége. A görkorcsolyagyártók különböző keménységi és komfortfokozatú cipőkkel igyekeznek mindenféle felhasználói és vásárlói igényt kielégíteni, a termékpalettát szélesíteni. Ez egyrészt felhasználói igény, másrészt divat és kereskedelem is.
A cipők további konkrét jellemzőit majd még taglaljuk a konkrét görkorcsolyákat leíró részben, kicsivel lentebb.

A görkorcsolya sín
 …innen folytatjuk hamarosan, az alkatrészek ismertetését, de addig is olvasd alább a szintén folyamatosan bővülő görkori típusok leírását! :)

Görkorcsolya típusok

- fitnesz görkorcsolya (fitness rollerskates),
- freestyle görkorcsolya (freestyle rollerskates)
- szlalom görkorcsolya (freestyle-slalom rollerskates)
- túra görkorcsolyák (tour rollerskates)
- verseny görkorcsolyák (speed-skates)
- agro görkorcsolyák (agressive rollerskates)
- terep görkorcsolyák (offroad rollerskates)
- városi görkorcsolyák (urban rollerskates)
- hoki görkorcsolyák

Fitness görkorcsolyák
Mint a neve is mutatja a fitnesz görkori leginkább az egészséges életmód művelése érdekében zajló "általános" célú görkorcsolyázás. Alkalmas hosszabb távok megtételéhez, városi közlekedésre, kerékpározás esetenkénti kiváltására. Mivel mi a dunaguris túrákra járunk, számunkra a legfontosabb göri típus ez.
Jellemzői: puha, de kényelmesebb cipő, 76-84 mm közötti viszonylag puhább (78-82A) kerék-szettek, műanyag, kompozit vagy alu-sínnel. Közepes és hosszabb távú gurulásokra alkalmasak, ugrálások vadulások nélkül. Nagyobb sebesség, de gyengébb manőverezhetőség jellemzi ezeket a görkorikat. Átlagos napi használatra, közlekedésre,
görkori túrákra, kikapcsolódásra, munkába járásra alkalmasak. Nem ajánlott ugrálni vele, lépcsőzni, zsúfolt helyeken közlekedni, illetve tanulni is csak akkor, ha a bokád kellően erős, hogy kezdéskor is egyenesen állj meg benne.
Áruk 15.000 Ft-tól kb. 50.000 Ft-ig terjed.

Freestyle görkorcsolyák
Jellemzői: kemény műanyag cipő, vastag, erős és rövid alu-sín, benne max. 80mm-es kerekkel. A kerekek kemények, a 82-86A tartományból valók, a csapágyaik vastagfalú megbízható gyártmányok. A görkori cipőre zúzódás elhárító feltéteket is szerelnek, általában a külső oldalélen. Többségük kivehető bélésű, ez megkönnyíti a mosásukat. A
mai modellek fűzős, csatos, tépőzáras rögzítésűek. A régebbieknél találni tisztán csatosakat is. Haladó görkorcsolyásoknak, nagy tempóra, nagy igénybevételre, városi korizási körülményekre tervezték őket. Erre a legalkalmasabb ez a típus. Lehet vele ugrálni, lépcsőzni, hirtelen tempózni és a városban lendületesen kerülgetni az élő és élettelen akadályokat... :) Innen származik egyes gyártók által használt és mostanában külön kategóriaként is kapható urban-skate elnevezés is. A jobb anyagok miatt magasabb árfekvésűek ezért kezdőként csak akkor ajánlom, ha biztos vagy benne, hogy ez a sport tetszik és megmaradsz benne, sokat gurulsz a városban, és akkor is ha a bokád nem elég erős, hogy a puhább fitness-görkorit is uralni tudd.
Ára, a magyar (igen szegényes!) piacon jellemzően 35.000 Ft-tól 100.000 Ft-ig terjed. A karbon-kevlár-titán stb. szálas csúcsmodellek akár 2-3x ennyibe is kerülhetnek (csak külföldről szerezhetők be).

A freestyle-slalom görkorcsolyák
A kemény héjú cipők egy "szelídített" változata ez, amelyet műanyag bóják közötti görizéshez, trükközéshez használják. Ezek a görkorcsolyák első ránézésre hasonlítanak az agresszív görkorikhoz, de annál vékonyabb építésűek és a kerekei nagyobbak. A freestyle szlalomhoz használt görkorcsolyák cipője merev, a bélése vastag, sínje rövid, benne a kerekek 72-80 közöttiek és speciálisan szereltek. A cipőt a gyártók igyekeznek könnyűre tervezni ezért karbon és akár kevlár szálakat is alkalmaznak a cipőhéjban, főleg a talp résznél. A felső rész úgy van kialakítva ezeken a cipőkön, hogy lehetővé tegyék a lábszár előre és hátra hajlítását, hogy a görkorcsolya trükköket jobban végre lehessen hajtani.
A sín ezeknél a görkorcsolyáknál többnyire alumínium vagy hasonló speciális merev fém-ötvözet. A rövid sín tipikusan akkora, hogy a görkorcsolya kerekek nemigen lógnak ki a talp alól, ezzel biztosítva a bóják közötti fordulékonyságot. A másik trükk a fordulékonyság növelésére a görkori kerekek úgynevezett "banánformára" szerelése. Ez azt jelenti, hogy a két középső kerék nagyobb (pl. 78 mm-es) míg a sín végén lévő szélső kerekek kisebbek (pl. 72-esek). Minél nagyobb a különbség a méretek között, annál könnyebb a fordulás, a trükkök kivitelezése, de annál instabilabb a görkori, ezért ezeket mindennapi görkorcsolyázásra, hosszabb útvonalakra nem ajánljuk.

A túra görkorcsolyák
Ezeket a gyártók általában GT (Grand Tours) jellel minősítik. Ezeknél a görkoriknál, a legfontosabb szempont a hosszú távon is kényelmes és könnyű cipő, és a nagy kerékméret a gyors haladáshoz. Ezek a görkorcsolyák valahol a fitnesz és a verseny-görik közé ékelődnek be. Cipőjük keményebb a fitness-nél, jobban tartja a lábat, hogy kevésbé fáradjon a hosszú túrákon. Másrészt a keményebb cipőhéj lehetővé teszi a hosszabb sín biztonságosabb kezelését is. Ezekre a görkorcsolyákra szinte kizárólag alu-síneket tesznek és 84 mm feletti kerekeket. A tipikus görkori kerékméret 90-100 mm és keménységük 82-84A közötti. Az ilyen görivel gyorsan lehet haladni, de nehezebb megállni és szűk helyeken kanyarodni. Szlalomozásra, zsúfolt városi gurulásokra nem alkalmasak. Főleg a kezdőknek nem ajánlom ezt a típust, legalábbis eleinte. A legjobb ez a görkorcsolya hosszabb túrákra (Pl. Dunagurikra!), nagy városi távolságokra (ahol nem zsúfolt), illetve a nagyobb kerekek miatt a rosszabb felületű útviszonyokra.
Előnyük: nagy sebesség, kényelmes cipő, jó gurulási tulajdonságok rosszabb utakon is.
Hátrányuk: rossz manőverezhetőség, nehezebb a megállás (kezdőknek nem biztonságos), és a fitness-nél magasabb árfekvés.
Ára ezeknek a görkorcsolyáknak (márkás típusokról beszélünk) 40.000 Ft-tól indul valahol 100.000 Ft környékéig. A magyar görkorcsolya piacon jellemzően szegényes a kínálat ezekből, igazán jót külföldről lehet berendelni némi lábméret kockázattal.

A verseny-görkorcsolyák
Ők a görkorcsolyázás Forma1 járművei... :) A gyorsasági jégkorcsolyák (speed-skating) aszfaltos alternatívái. Sík széles felületen, versenypályákon koriznak vele olyan görkorcsolyások, akik kimondottan ezekkel a szerkezetekkel edzenek, az ilyen versenyekre készülnek. A felépítésük is ennek a célnak van alárendelve. Nagyon könnyű, rövid szárú a cipő, amely a bokát nagyon szorosan, de a lábszárat egyáltalán nem fogja, izomzatból kell megtartani. Gyakran készülnek speciális anyagokból: carbon, kevlár, bőr és műanyag. Emiatt és a kis szériában történő gyártás miatt ezek a görkori cipők meglehetősen drágák, legtöbbször 100-200 ezer Ft feletti az áruk. A lábszárat nem fogják, méretük miatt csak a lábfejet rögzítik, elől és hátul is mélyen "dekoltáltak", hogy ne akadályozzák a lábfej billegését hajtásnál, és ne törjék fel a boka feletti szalagokat. A görkori sínjük speciális könnyű alumínium ötvözet (magnézium, titán, stb.), amelyet gondos tervezéssel könnyítnek megfelelő ívelésekkel (boltíves terhelés alkalmazása). A jellemző görkorcsolya kerékméret 100-110 mm, és 84-86A -s keménység. Ekkora kerekeket és a meglehetősen hosszú sínt nem könnyű uralni egy "bokacipővel". Gyakorlatot, edzést, és erős bokát/lábszárat igényel az ezekkel történő görkorcsolyázás. A sérülések elkerülése érdekében a kezdőknek egyáltalán nem ajánlanám a kipróbálását előzetes koritudás nélkül! A tengelyek és a csapágyazása is speciális. Nem ritkán kerámia csapágyakat használnak bennük (ez újabb 100 eFt. körül van). Az alkatrészek általában szabványos kialakításúak, emiatt a cipő/sín/csapágy/kerék négyes elég jól kombinálható a görkori versenyző igényeinek megfelelően. Régebben a hosszabb sínekbe 5 görkori kereket szereltek jellemzően 5x76 mm-től 5x90 mm-ig. Aktuálisan a legjellemzőbb konstrukciók a 4*100 mm, a 4*110 mm és a (3*110 + 1*100) mm-es sínek. Elvétve találkozni lehet 4*105-tel és (2*110 + 2*100) mm-essel is. (Junior és felnőtt versenyzőknél, gyerekeknél nyilván más méreteket használnak). A régebbi, 5 kerékkel szerelt hosszú sínek sem tűntek el, mert a downhill-es görkorisok (hegyről lefele, szerpentinen görkorcsolyázók) előszeretettel használják stabilitása és a jó iránytartása miatt.
Előnyei: könnyűek, nagyon gyorsak, nagyon jó az iránytartásuk, szabványos kialakításuk lehetővé teszi a rugalmas kiépítésüket.
Hátrányuk: nem fogják a lábszárat (külön meg kell tanulni velük közlekedni), nehezen fékezhetők le, nehezen kanyarodnak, koszorúzásnál a sínek könnyen összeakadhatnak, balesetveszélyesek, ezért speciális széles pályákon ajánlott velük edzeni. Kezdő görkorisoknak egyáltalán nem ajánlottak, emellett a jó darabok drágák is.
Tipikus áruk teljes kiépítésben: 150.000 Ft-tól a csillagos égig, de belépő szintűeket már 80.000 Ft-tól lehet kapni.

Agressive görkorcsolyák
Hívják még őket egyszerűen agro-nak is. A sín tipikusan vastag műanyagból készül, mert jobban bírja az ütést mint az alumínium, amely elgörbülhet a nagy igénybevételtől. Ezeket a görkorcsolyákat trükkök, ugrások, csúszások, forgások és elemeken való gyakorlatokhoz használják. Utcai közlekedésre és pláne hosszabb gurulásokra kevésbé alkalmasak. Mivel a földre egyszerre csak az első és a hátsó, amúgy is kisméretű görkorcsolya kerék ér le, ezért a gördülése is rossz, hosszabb távon fárasztó vele a görkorcsolyázás...

Hoki görkorcsolyák
A hoki korcsolyákhoz hasonló a cipőjük, sőt, a legtöbb gyártó ugyanarra a korcsolya cipőre szegecseli fel a keréktartó sínt. Ezekenek a görkorcsolyáknak rövide a sínje és kicsik akerekei, hoyg könnyen lehessen fordulni velük. Kétféle kerékkel szerelik. Az első kettő kissebb, míg a hátsó kerekek pár mm-el nagyobbak az elsőnél. Így a lábtartás szöge és a görori manőverezhetősége hasonlít a hoki korcsolyáéhoz. Egy tipikus kerékszett ezek be a sínekbe 72-72-76-76 mm-es. Kisebb hoki görorkcsolya cipőkbe inkább 68-68-72-72 mm-est tesznek, míg a nagyobb cipőméreteknél a 74-84 mm-es kerekeket kombinálják. Utcai korcsolyázásra is sokan használnak ilyen görkorit a jó manőverezhetősége miatt és ilyenkor gyakran négy egyforma, pl. 4x80-as kerékkel építik fel a sínt. A kerekek keménysége változó. Mivel ezt a fjata görkorcsolyát teremben is szokták használni, ezért puha 74A - 78A-s kerekekkel szerelik. Kültéri görhokizásra keményebb 82A - 86A -s kerekeket használnak.

Terep görkorcsolyák
Görkorcsolyázni nem csak sima aszfalton lehet, hanem megfelelő kerékmérettel és sínnel akár rosszabb utakon, terepen is. A terepgörik sínje hosszabb és magasabb, hogy férjen bele nayg méretű, jellemzően 100-150 mm -es kerék. A terep-görkorcsolyák cipője merev, mőanyag, kemény héjú, hogy erős rázkódás mellett is jól tartsa a bokát, és legyen jó iránytartása. Egy görkorcsolya sínbe két vagy három nagyaméretű kerék található. A kerekek gumiköppennyel felfújható kivitelbenkészülnek. Többnyire autós szelepet találunk rajtuk, így kerékpár pumpával vagy benzinkútnál felfújhatók ezek a kerekek.
Három kereket haszálnak egy klasszikus pl, a Rollerblade  Coyote modellben is. A sín így rövid, fordulékony, de sajnos magas, mert a talaj felett minimum 15 cm-re található a cipő. Más gyártók, pl. a Powerlide skike rendszerében a sín hosszabb, a cipő alacsonyabban fekszik, mert a két kerék a cipő előtt és mögött forog. Ezzel a rendszerrel a mozgás kevésbé a görkorcsolyázásra, mint inkább a sífutsára és a lesiklásra hasonlít. A Powerslide  Skike-ok első sorban a sífutók és a síelők körében épszerű, mert segítségével nyáron is lehet síeléshez hasonló módon edzeni. Első sorban nekik ajánjuk ezeket a speciális terep görkorcsolyákat!

Városi görkorcsolyák
Nevezik még őket Urban skate -nek is. Sok hasonlóságot, néha átfedést, mutatnak a freestyle görkorcsolyákkal is. Sőt, tekinthetőek ezek egy speciális válfajának. Ezek a görkorik közepes kerekekkel, masszív sínnel és cipővel szereltek. Jellemző kerékméret 78-84 mm és a kerék keménysége 84-88A közötti. Azért keményebbek a fitness görkorcsolyáknál, mert ezeket kisebb ugrálásokra is tervezték. A sín emiatt masszív alumínium, a kerekek többnyire 7 mm -es versenytengelyekkel szereltek. Jellemzően a drágább típusokhoz tartoznak.
Mostanában divat lett az Urban skate görorikra nagyobb sínt szerelni, amelyekbe három nagyobb méretű kereket raknak 3x100-125 mm -est. Eznagyon gyorssá teszi ezeket a görkorcsolyákat. A kerékméretekhez képest a sín rövid, de sajnos magas, így a bokát meglehtősen igénybe veszik ezért nem annyira ajánljuk ezeket a modelleket mindennapi használtra.  Városi görkorikén talán a 3x90-es sínnek lehet értelme, amely kellően gyors, de nem túl magas. ezek a
sínek ritkák.



   …újabb típusokkal folytatjuk hamarosan!  Nézz vissza időnként, mert frissítem folyamatosan a tudnivalókat! :)
 
Frissítve: 2017.03.17.     További kérdések és kapcsolat: dunaguri@gmail.com