Dunaguri Görkorcsolya és Szabadidősport Civil Társaság oldala     Frissítve: 2024.03.14. 16:30

ATOM PRO Fitness 110 görkorcsolya tesztje

Atom görkorcsolya


Alkalmam adódott az evolutionspeedskating.hu jóvoltából egy igazi országúti görkorcsolyát tesztelnem.

Az Atom Skate céget kevés görkoris ismeri. Inkább a nagyon jó minőségű versenygörkorcsolya kerekeiről ismert a cég. Jómagam is régóta használok Atom kerekeket és tényleg a kerékgyártás csúcsához tartoznak a Matter, az MPC, a Hyper mellett.

Az Atom ezzel az új görkorcsolyájával egy érdekes szegmenst célzott meg. Sok görkori gyártóval ellentétben felülről támadja a fitness kategóriát. A versenycuccok gyártására szakosodott cégnek egy ilyen kori fitnessnek minősül. (A fene az ízlésüket) Hát ne zavarjon meg senkit a gyári elnevezés, mert ez az Atom Fitness Pro görkorcsolya nagyon nem fitness kategória!
Helyileg én a maratoni kategóriába helyezném el. Akár amatőr versenyzési célra is jó, hosszabb távokon. Erre utal elnevezésében a Pro címke és minden porcikájában látszik ez.

A legtöbb görkorcsolyás számára a fitness göri az, ami egy puha cipőre oldalról felszegecselt igénytelen lemez- vagy műanyag-sínben pörgő 80-84 mm-es kerekeket jelent. Ezeket vesszük többnyire első görinek, általában 1-2 számmal nagyobbat, hogy biztos(?) kényelmes legyen. Aztán idővel és a tudásunk  fejlődésével rájövünk, hogy a kényelmen kívül előnyük nem sok, mert se nem gyorsak, se nem irányíthatóak és pláne nem tartósak ezek a görkorcsolyák.

Atom ProAz Atom görkorcsolyája semmiben sem emlékeztet a fenti kategóriára! Minőségi anyagokból, versenyen kiforrott technológiákkal készült ez a görkorcsolya. Látszik rajta, hogy a tervezők nem arra törekedtek, hogy összedobjanak valamit olcsón, hogy jó nagy árrés legyen rajta, hanem megpróbáltak egy olyan görkorit alkotni, ami a versenykategória minőségét, a gyors gurulás élményét megpróbálja lehozni azon laikusok számára, akik csak egy hosszú gurulásokra alkalmas gyors görkorcsolyát szeretnének kapni a pénzükért.

Úgy fogalmaznám meg, hogy gyakorlatilag egy versenycipőt megmagasítottak úgy, hogy az amatőrök is tudjanak benne gurulni és egy kicsit ki is párnázták a bélést, hogy kényelmes is legyen, ha már órákig kell benne sportolni. (A versenycipőknek, a jobb kontroll érdekében, nincs szivacs bélése, csak egy vékonyka bőr kárpit van benne.) Ez a többi nagynevű cég maratoni görijei között helyezkedik el. Pl. Seba Marathon 110, Powerslide Arise Marathon, illetve a Rollerblade maratoni cipői között, csakhogy ezek 1,5 -2x annyiba kerülnek mint ez az Atom görkorcsolya.


Technikai részletek

A cipő

Atom görkori cipőRánézésre és a fényképen is faék egyszerűnek tűnik, de nem az. Egy karbon  alapra épülő üvegszál erősítésű vázra varrták fel a külső bőr (műbőr?) elemeket. A képen ott, ahol a zöld háló látszik, szerencsére nem az van, hanem alatta rendes erős, jó anyagot építettek be, ami a lábfej  tartását jól biztosítja. Ha csak a fotón szemléljük a görit, olyan törékenynek, szellősnek néz ki, de nem az!

Merev az egész cipő, csak ott hajlik, ahol kell, a fűzőknél, hogy lábra lehessen szorítani. Nekem sikerült is, olyannyira, hogy 10 perc után már lüktetett lábamban a vér. Ez nem az kényelmetlen nyomás, törés, ami a hardbootokban jelenik meg, ha nem jó a lábunkra, hanem a figyelmetlen befűzés eredménye, ami annyira el bírja szorítani a lábat, hogy leáll benne a vérkeringés.
A bal lábamat lazábbra hagytam, így azzal nem volt gond, kényelmes volt végig.
Minden görinél ki kell tapasztalni, hogy mennyire kell meghúzni. Ezt nem kell nagyon erősen, mert annyira jó a tartása a cipőnek, hogy felesleges csontra megfeszíteni. (A gyenge fitness göriket szoktuk kakaóra meghúzni, hogy valamit fogjon is.)

A bélés szivacsozását nem vitték túlzásba. Nem is emlékeztet a hardbootok vagy a fitnessek szerkezetére. Nincs benne 1-2 centi vastag szivacs, hanem csak a boka körül van pár mm, keményebb állagú, valószínű neoprén  szivacs. A szivacson a kárpit nem a megszokott puha foszlós, hamar kirojtosodó anyag, hanem valamiféle erős, selyemszerű tartós szövet.

A sín

Atomskates sínA Striker Mark II profi gyorsasági alumínium sín, nagyon könnyű. Speciális, a repülőgép iparban is használatos 6000-es alumínium ötvözet, amely merev és a megfelelő helyen átkötésekkel van merevítve és könnyen szerelhető. 195 mm-es csavarfelfogatással rendelkezik és 4x110 mm-es kerekeket fogad. Nagyon tetszetős, szürkére eloxált és kicsit szálhúzott a dizájn rajta. Igazi versenyminőségű sínről van szó.

Striker MArk II sín felfogatásaA sínrögzítő csavar jó nagy fejű és a kulcs helye is elég mély ahhoz, hogy ne forgácsoljuk szét az első sín állításnál. Természetesen, ahogy ennél a görkorcsolya kategóriánál elvárt, a sín oldal irányban állítható, hogy a lábunk alá tudjuk hangolni a gördülés síkját. Abban az esetben, ha a bokánk befele dőlne hajtáskor, érdemes a sínt a középvonalhoz képest beljebb állítani. Ha kifele dől a lábunk, pl. O-lábas hajtás esetén, akkor fordítva, kifele toljuk el a sínt. Ezt lehetővé teszi ez a fajta sínfelfogatás.

90-es görkori sínAz Atom cég ehhez a görkorcsolya cipőhöz többféle sínt is kínál, amit vásárláskor tudunk az Evolution  Speed Skating  webshopjában kiválasztani. Kérhetjük ezt a görkorit 4x90, 4x100, 4x110, 3x110 vagy 3x125 mm-es kerékszettel is. A 4x90-es sín érdekessége, hogy képes a 4 db 90 mm-es keréken kívül 3x110-es görkori kerekek fogadására is, ráadásul a sínfelfogatása 165-195 mm között többféle is lehet.

A kerekek

Atom Matrix kerekekA kerekek a már jól bevált és sok versenyen is bizonyított Atom Matrix 86a. Zöld/fehér/fekete színével jól passzol a fekete zöld cipőhöz. Oldalról vékonynak néz ki a küllőzés, de igazából sűrű és a lemezei átmennek teljesen a túloldalra, így elég nagy lehet a teherbírása, ami az országúti rázós utakon fontos lehet. A kerekek nagyon jó gördülő képességgel rendelkeznek és a 86A keménység garantálja, hogy nem kopnak el túl hamar, ha kíméletesen fékezünk vele és rendszeresen forgatjuk a sínben.

A csapágyak

Bionic Abec7 csapágyAlapból Bionic ABEC 7 csapágyak szállítják, de én egy ILQ9-es kerámia csapággyal teszteltem, a Tempish cégtől. Nem full kerámia, hanem csak a golyók azok, viszont az acél rozsdamentes, így nem kell aggódnunk, ha elázunk vele. A külső porvédője műanyag, szimmeringes tömítéssel. Belső porvédője nincs, így könnyű karbantartani, látjuk azt is, ha sérülne a kosár.
Nem zsírozott csapágy, hanem ahogy ez a versenycsapágyaknál általános, olajozni kell időnként. Erre a célra egy speciális, teflonos olajat használnak. Most is azzal volt kenve.
Aki a gyári Bionic csapágy helyett a kerámiát részesíti előnyben itt a webshopben ilyent is tud vásárolni hozzá. Én nem annyira szeretem a kerámia csapágyat mert zajosabb, van egy surrogó hangja, amit meg kell szokni és nem gurul annyival jobban, ami utcai használatnál sokat számítana.

A távtartó, tengelyek

A távtartó kalap formájú 10,25 mm-es, alumíniumból készült. A tengelyek természetesen 8 mm-es versenytengelyek, amelyek végei közvetlenül a sínbe csavarodnak.


Személyes tapasztalataim

Röviden? Megy mint az Atom... :)

Bővebben?

A cipője kényelmes. Meglepően lábra formált, ezt azonnal éreztem, amint beleléptem. Még be se fűztem, de éreztem, hogy minden a helyére került és ha így indulnék el vele, akkor is lenne tartása. A fűzővel brutálisan meg lehetet húzni a lábfejnél ezt a görkorcsolyát és a bokánál is fog rendesen. (nem szabad nagyon meghúzni, kapjon vért a lábfej is!) Nincs semmiféle szofisztikált bokacsat, ilyen-olyan high tech racsnival, hanem egy egyszerű kis tépőzár van ott, ami nem sokat oszt vagy szoroz a tartáson, mert anélkül is a helyén van a cipő. (A versenycipőknél ide egy brutál széles racsnis csatot tesznek, ami az egész lábfejet leszorítja - arra a pár percre, amig a körpályán pár ezer métert körbe megy a versenyző -  de itt utcai használtra teljesen felesleges az ilyen ráhúzás.)

Fapadosnak tűnő bélése ellenére sehol nem nyomott vagy tört ez a görkori, pedig nekem nem egyszerű a lábformám. Az egyik 39.5 -es, a másik  40-es és előrefelé szélesedik, mint a kacsatalp. Ennek ellenére semmi gond nem volt a kényelemmel. Igaz, én 41-est kértem belőle, hogy a túl széles lábfejemmel ne legyen gond, de ha magamnak kellene megvennem, akkor valsz. 40-40.5 -est vennék.

A sín hátsó részeÉn a görkorcsolya túrákon 4x100-as 165-ös felfogatású szettet használok és ennek ellenére, ezt a 110 -est nem éreztem egyáltalán magasnak. A 195 mm-es felfogatásnak köszönhetően, a cipőt közelebb engedi a kerekekhez, mint a 165-ös felfogatású sín.

Azon  már nem is lepődtem meg, hogy ez a görkorcsolya jobban gurul, mint bármi, amit eddig a lábamra vettem, pedig én is 4x100-as Matterekkel szoktam túrázni.

Csapágysurrogást menet közben hallani, de ez természetes az olajozott, pláne az olajozott kerámia csapágyaknál. Az eredeti hozzáadott Bionic acél csapágyak csendesek. A görkorcsolyáknál  általánosan használt zsírozott csapágyak halkak, de az olajozottnak hangjuk van. Ezt hamar meg lehet szokni.

A cipőben, az ilyen kategóriának megfelelően, nincs semmi rezgéscsillapítás, így a rossz utat érezni benne a talpunkon. Javaslatom az, hogy aki érzékeny erre, az a  vásárlásnál kalkuláljon és próbáljon(!) bele valami rezgéscsillapítós talpbetétet vagy géles sarokemelőt (nekem ez utóbbi szokott beválni).

Atom görkorcsolya kerék, Tempish csapágy, tengely, szerszámA kerekei kiválóan gördülnek, de azt vettem észre eleinte, hogy a poros sima útfelületeken megcsusszant. Ez két okból lehetet. Egyrészt a kerekek még vadi újak, fényesek voltak, másrészt az utóbbi egy évben én inkább kimondottam puha 78A-83A kerekekkel szoktam görkorcsolyázni, így fura volt a kemény kerék. A helyzet az első kilométer után megoldódott, mert a kerék gördülő felülete felérdesedett így ezután nem volt probléma. Ennek ellenére, és általában, minden 82A feletti kerekkel óvatosan görizzünk poros, nedves útfelületeken, mert csúszkálhat.

A 13,2 colos 4x110-es sín jó hosszú, ami nagy sebességnél is jó stabilitást biztosít a görkorcsolyának. Ez a sín nem szitál. Lejtőn lefele úgy éreztem magam rajta, mintha vonaton utaznék, már kerestem a fogantyút és néztem is szét, hogy jön-e a jegyellenőr... :)


Összefoglalva

Aki egy igen gyors, hosszú túrákra alkalmas, korszerű technikával megépített görkorcsolyát szeretne, az vegye és vigye (azaz őt vigye göri), mert a jelenlegi, igencsak szűkös kínálatban, ár/teljesítmény arányban nincs ennél jobb. A cikk megírásakor a görkorcsolya ára kicsivel 100 ezer Ft felett volt.

Magamon kívül jónéhány göristársam van, akik próbálnak hosszú túrákhoz minél jobb görkorcsolyát építeni mindenféle hardbootokból, meg levedlett versenyalkatrészekből. Nem érdemes, ezzel foglalkozni, hacsak hobbiból, szórakozásból nem. Rá kell szánni ezt, a műfajában egyáltalán nem drága százezer körüli árat, és nincs több gond, csak boldogan gurulgatni vele jó nagy tókerüléseket, maratoni vagy hosszabb távokat, csapatos göritúrákat... :)

Néhány tanács az ATOM PRO Fitness görkorcsolya vásárláshoz.

Vigyázzunk a gondos méretválasztásra! Mérjük le centivel a talphosszunkat és aszerint rendeljünk és/vagy próbáljuk fel a görkorcsolyát. Indokolatlanul ne vegyünk 1-2 számmal nagyobb görkorit, mert az ilyen típusu cipőt akkor tudjuk jól használni, ha az pontos a lábunkra! Számoljunk azzal is, hogy ez a görkorcsolya nem igazán fog nagyobbra tágulni, mint ahogy a hardbootok szivacsbélései szoktak néhány gurulás után.


Köszönöm Tamus Mártonnak, hogy a teszt erejéig rendelkezésemre bocsájtotta ezt a görkorit.

Ilyen görkorcsolyát és más profi gyorskori/görkori kellékeket, jelenleg az evolutionspeedskating.hu -tól lehet jó áron beszerezni.
Érdemes rendelés előtt az Evolution Speedskating -el konzultálni a helyes kiválasztáshoz.


2020.11.14.                             Kérdés, észrevétel: dunaguri@gmail.com


Atom Pro görkori Striker II sínje